Konsument anmäler Scandipure Nutrition Oü och Financial Tech Sweden AB
Att nappa på erbjudande om prover på kosttillskottet Viagol från det estländska företaget Scandipure Nutrition Oü kan ha sina risker. Detta enligt en anmälan som en konsument i dagarna gjort mot bolaget till Konsumentverket.
”Jag fick ett reklammejl från Scandipure Nutrition om deras produkt Viagrol och beställde ett provpaket för 19 kronor SEK. Efter att ha fått provpaket och provat produkten insåg jag att produkten inte var något för mig. 4 veckor senare fick jag en faktura från företaget på 1 946 kronor SEK och beskedet att jag ingått ett abonnemang på 6 månader med företaget med en kostnad på sammanlagt 3 920 kronor”. skriver konsumenten i anmälan till Konsumentverket.
”På fakturan stod det också att om jag inte betalde i tid skulle den gå till inkasso och sedan till Kronofogden. Av rädsla att hamna på obestånd betalade jag denna faktura på 1 946 kronor SEK. Nu har jag fått en faktura på samma belopp.”
Enligt ett dokument som FoodMonitor tagit del av menar Scandipure Nutrition Oü:s samarbetspartner i Sverige, företaget Financial Tech Sweden AB i Stockholm, att om en konsument inte säger upp Scandipure Nutrition Oü:s ”prenumeration” inom ångerrätten på 14 dagar så överförs erbjudandet om prov till en fortlöpande prenumeration som aktivt behöver sägas upp.
Konsumenten har kontaktat både Scandipure Nutrition Oü och Financial Tech Sweden AB men tycks inte ha lyckats få några pengar tillbaka.
FoodMonitor har inte lyckats nå Scandipure Nutrition Oü. FoodMonitor söker Financial Tech Sweden AB
HÅKAN FRISELL
Fakta:
Financial Tech Sweden AB.
Omsättning: 19.4 miljoner kronor (2018).
Resultat: 1.29 miljoner kronor.
Antal anställda: 10.
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri med kosttillskott? Då kan du alltid vända dig Konsumentverket och polisen.
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
LÄS OCKSÅ: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Anmälningar mot Scandipure nutrition som kommit in till Konsumentverket:
ANM 2020/17183 – vilseledande marknadsföring
ANM 2020/14565 – oskäliga avtalsvillkor
KE 2020/2691 – konsument har hamnat i ett abonnemang
ANM 2020/11202 – fakturering utan avtal
KE 2019/3929 – konsument har hamnat i ett abonnemang när han har köpt ett provpaket
ANM 2019/409588 – oskäliga avtalsvillkor