Många anmälningar mot skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB i Segeltorp åter börjat skicka ut ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till intet ont anande konsumenter. De senaste dagarna många förtvivlade konsumenter vänt sig till Konsumentverket. Totalt finns det nu 107 anmälningar mot bolaget. Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm har blivit nerringd då många konsumenter trott att utskicket kom från dem.
”Dessa tilltag gör mig mycket arg då det bara går ut på att lura folk, mest äldre och tydligen har det fungerat eftersom de fortsätter. Jag hoppas att min anmälan tillsammans med andras kan få stopp på dessa bluffmakare!”, skriver en konsument i dagarna i en anmälan till Konsumentverket.
En konsument som tidigare betalat pengar till skandalbolaget känner sig lurad.
”Jag fick en likadan faktura sommaren 2019 som jag dessvärre betalade. Vilket jag fick ångra djupt. När jag något halvår senare besökte min mammas grav såg den förfärlig ut och jag blev även kontaktad av Kyrkogårdsförvaltningen eftersom graven var så misskött. Tjänsten hade klart aldrig blivit utförd”, skriver konsumenten i en anmälan.
Här är utdrag ur några fler anmälningar mot Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB som kommit in till Konsumentverket de senaste dagarna:
”Företaget skickar brev som är ett erbjudande men är väl medvetet utformat som en faktura. Människor i sorg och som redan befinner sig i en utsatt situation kan uppfatta utskicket som en faktura och betalar. Att företaget gör ett utskick just nu, när många drabbat i spåren av pandemin, är ingenting annat än girigt och fult”
”Jag har vi flertal tillfällen varit i kontakt med företaget och bett dem radera mina kontaktuppgifter men blir otrevligt bemött och brev fortsätter komma”
”Min mamma fick ett brev med, vad som såg ut som, en faktura skickad till sig. Det handlar om gravskötsel för säsongen 2021 för mina morföräldrars grav i Hässelby i Stockholm. Min mamma uppfattade det som att om den inte betalades skulle gravskötsel för vår upphöra. Som tur var hon uppmärksam … . Det handlar inte om enorma summor, drygt 500 kronor, men oavsett känns det ohederligt av företaget att försöka lura folk på pengar”, skriver en konsument i en anmälan.
”Företaget har skickat ett ”erbjudande” i form av en faktura på gravskötsel. Erbjudandet har utformats för att förvilla och liknar nästan exakt det som skickas ut från Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning.”
”Gravskötsel & Omvårdnad har sedan förra gången jag anmälde dem förfinat sitt utskick. Denna gång skickar de med en broschyr som är förvillande lik kyrkogårdsförvaltningens. Fakturan, som egentligen är ett erbjudande men det framgår i en sådan liten text att man lätt luras att tro att det är kyrkogårdsförvaltningens riktiga faktura. … Vi kan vara säkra på att kyrkan utför sina tjänster men detta företag och personer som står bakom har redan ådragit många anmälningar från föregående år och varför skicka en faktura för en tjänst som ingen kan vara säker på att den blir utförd, med tanke på att personer bakom företaget är dömda för brott”
”Företaget skickar ut ett erbjudande som är exakt utformat som en faktura. Avsikten är att jag ska betala av misstag”
”Jag är gravrättsinnehavare på Norra begravningsplatsen i Stockholm och har sedan många år köpt tjänsten gravskötsel. Idag kom ett brev innehållande vad som i första anblick är mycket likt en faktura på gravvårdför nästa säsong. … Ett enligt mig mycket fult sätt att göra reklam på. Jag är övertygad om att många äldre (men även yngre) människor går på detta och betalar in beloppet i tron om att det kommer från Kyrkogårdsförvaltningen”
”Erbjudandet om gravskötsel är mer eller mindre en kopia av Kyrkogårdsförvaltningen erbjudande från förra året. … Tidpunkten, nu vid årsskiftet, gör att man inte reflekterar på om det är et fejkat anbud då 2021 snart är här.”
”Kan se i min lokala Brommagrupp att många har blivit lurade. Själv blev jag det och la in en betalning men tack vare gruppen förstod jag att det var ett lurendrejeri och hann stoppa betalningen.”
”De skickar ut en faktura som väldigt mycket liknar det som Kyrkogårdsförvaltningen skickar ut. Konsumenten tror att det är den som kommer. … De vet exakt kyrkogård och gravsten och de lurar konsumenten att tro att det är den årliga fakturan som kommer lite tidigare”
”Faktura och folder som är ett rent plagiat av Kyrkogårdsförvaltningens erbjudande. Fick intrycket att det var från Kyrkogårdsförvaltningen eller en ny del av Kyrkogårdsförvaltningen först”
”Jag har fått en falsk faktura från detta företag. De försöker lura en att betala för gravskötsel. Jag tror inte ens att graven ifråga, som de försöker lura mig att betala för, finns kvar”
FoodMonitor har i flera artiklar i år granskat skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB. Vi har bland annat upptäckt att personer i nätverket MilDigtalGroup, där bolaget ingår, tidigare har dömts till fängelse för olika brott.
LÄS HELA VÅR GRANSKNING HÄR: det här är Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB
LÄS OCKSÅ: Står nätverket MilDigitalGroup under främmande makts inflytande?
Det var i samband med att FoodMonitor granskade skandalbolaget Svensk Djurassistans AB i Segeltorp, som också det bolaget ingår i MilDigitalGroup, som vi stötte på Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB. MilDigitalGroup har också gjort sig kända för att utöva repressalier mot journalister och handläggare på myndigheter via hatsajter man själva äger.
LÄS OCKSÅ: MilDigitalGroups hatsajter
Göran Höglund är chef på administrativa avdelningen på Kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm. Han berättar att de tagit emot många samtal de senaste veckorna från förtvivlade Stockholmare som känt sig lurade av Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB.
– Det ringer folk i ett. Det är ett antal hundra samtal per dag, säger han.
– De får en broschyr från det där företaget och ringer till oss. En del har betalat det där företaget. Det är jättekonstigt. De har den där broschyren framför sig och ändå ringer de till oss tror att det där är vi. Vi skickar ut i månadsskiftet januari-februari. De har gjort det här innan för att de skulle komma före.
p5HÅKAN FRISELL
Har du tips om MilDigitalGroup eller Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB? Skriv då gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se. Du får vara anonym (använd då gärna en anonym mejladress).