Våg med anmälningar mot skandalbolaget HK Hyresgästkassan och bluffsajten hyresgästkassan.se
”Det gör mig så förbannad när man lurar människor på det här sättet”, skriver en konsument i dagarna i en anmälan mot skandalbolaget Hyresgästkassan AB, eller HK Hyresgästkassan som de också kallar sig. Det handlar som FoodMonitor tidigare berättat om ett ”erbjudande” som bolaget designat att se ut precis som en faktura. Men allt fler konsumenter tycks genomskåda bluffen. Anmälningarna till Konsumentverket har formligen flödat in de senaste dagarna efter skandalbolagets senaste utskick den 25 februari.
”Fick en faktura på något som jag inte hört talas om tidigare. Att betala medlemskap för hyresgäster. Det är en bluff-faktura”, skriver en annan konsument, skriver en konsument i en anmälan i dagarna till Konsumentverket.
”Jag fick en faktura adresserat i mitt namn och där det inte riktigt framgår på ett tydligt sätt vad det är som erbjuds. Vid en första anblick ser det ut som att det är en tjänst jag ska betala för. Det står dock i det finstilta att detta är ett erbjudande. Det hela såg skumt ut, så jag googlade på bolaget och fick fram att det var ett bluff-företag. Jag ville därmed göra en anmälan för att varna övriga om detta oseriösa företag som för övrigt inte verkar erbjuda något seriöst”, skriver en annan konsument i en anmälan.
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan är igång igen med utskick
Så här skriver några andra konsumenter i dagarna i sina anmälningar av Hyresgästkassan:
”Erhöll en faktura, via post, på 590 kronor gällande medlemskap i Hyresgästkassan. Har aldrig hört talas om detta företag/förening.”
”Fick ett vitt fönsterkuvert adresserat till mig. Inuti fanns endast en faktura, som såg ut precis som en vanlig faktura. Enda indikationen på att det var ett "erbjudande" var att ordet "Erbjudande" stod tryck längst upp på sidan i relativt liten textstorlek och att det stod "sista acceptansdatum" där det brukar stå "förfallodatum". På fakturan fanns ingen tydlig information om vad forslags tjänst det är som man får för pengarna. Inte heller någon uppmaning att läsa mer på en hemsida, ingen hemsida angiven, inget telefonnummer heller. Jag sökte på internet efter företagsnamnet och kom till en hemsida som hade samma namn: hyresgastkassan.se/, den var väldigt anonym och hade inte heller någon tydlig information. Jag anser att detta är ett försök att förvilla personer att det är en tjänst som man redan har beställt eller att det har något med lägenhetshyran att göra, eller att man ska missta fakturan att vara från Hyresgästföreningen.”
”Jag fick idag en faktura adresserad i mitt namn från ovan nämnt företag, som jag misstänker är ett bluff-företag. Med en väldigt knapphändig information om sin tjänst, eller vad det nu är som erbjuds, vill de att man betalar in 590 kronor. Inga andra kontaktuppgifter finns att tillgå i avin. Bör detta även polisanmälas?”
”Får brev från Hyresgästkassan. Innehållet ser ut som en faktura. När man läser noga ser man att det är ett erbjudande att gå med i Hyresgästkassan.”
”Det adresserade brevet är utformat som en faktura och det framgår inte tydligt att det är något man inte behöver betala.”
”Jag fick ett erbjudande om medlemskap postat med brev hem till mig. Erbjudandet är maskerat som en faktura med belopp, bankgironummer sista datum för betalning med mera. Jag anser att erbjudandet är missvisande då det är utformat som en faktura för något man har beställt eller ett medlemskap man redan har, vilket inte är fallet då det är ett erbjudande. Fakturan är på 590 kronor. Jag har inte haft kontakt med företaget tidigare.”
”Känns som bluff. De vill få oss tro det är Hyresgästföreningen. Och skickar det här så det ser ut som faktura. Verkar vara bluff-företag. Skickar "Erbjudande" men ser helt ut som en faktura.”
”Jag gör en anmälan åt min pappa. Han frågade mig om jag hade någon aning om vad det är för faktura som kommit i brevlådan, eftersom han inte har signat upp sig på något sådant. Jag kikade på fakturan, och efter att ha googlat lite så hittar jag information om att det verkar vara ett bluff-företag, och ska anmälas. Så, därför gör jag denna anmälan. Undrar även om hur vi ska gå tillväga nu? Är det bara att inte bry sig om fakturan? Eller kan den hamna i inkasso och därefter gå vidare?”
”Har fått en faktura där det framgår tydligt att jag ska betala in 590 kronor innan 210326 for medlemskap jag inte har bett om. organisationsnummer: 559074-0195 Bankgiro: 5533-0195.”
”Jag fick ett "erbjudande" från företaget Hyresgästkassan med posten. Detta ser mer ut som en faktura och kan enkelt misstolkas för att vara en faktura och inte ett erbjudande. Det står ingen information om företaget och vad "erbjudandet" egentligen innehåller eller om avtalet som man tecknar. Jag tycker att det känns som ett mycket oseriöst företag.”
”Fick hem en faktura om medlemskap. Som tur är så läste jag noga och insåg att detta var inget jag själv beställt eller gått med på.”
/FoodMonitor
Har du fått ett utskick från skandalbolaget Hyresgästkassan AB eller deras bluffsajt hyresgästkassan.se eller liknande och känner dig lurad kan du göra detta:
Är det en felaktig faktura så kan du bestrida den genom att följa instruktionerna på Hallåkonsument som drivs av Konsumentverket.
SÅ BESTRIDER DU EN FELAKTIG FAKTURA:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket.
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/
Du kan anmäla det inträffade till polisen.
LÄS OCKSÅ: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/
Tänk även gärna på att om du betalat skandalbolaget så finns det enligt lag en ångerrätt.
Mer information hittar du här:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/
Här finns en blankett som konsumenter kan använda för att hävda sin ångerrätt:
https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2015-konsumentverket.pdf
Fakta:
Hyresgästkassan AB (559074-5047)
Har skickat ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till hyresgäster.
Tycks låtsas hjälpa hyresgäster och tycks låtsas vara ett alternativ till Hyresgästföreningen.
Många anmälningar hos Konsumentverket.
Ännu oklart exakt var uppgifterna till de drabbade hyresgästerna har hämtats.
Säte: Segeltorp.
Registrerades hos Bolagsverket: år 2016.
Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller.
Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua äger samtliga 5 000 aktier enligt ett protokoll som kommit in till Bolagsverket.
Omsättning: 0 (2019).
Resultat: 0.
Antal anställda: 0.
Det finns ingen uppgift om denna verksamhet betalar moms.
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB ville få 81-åring att betala "för ett tryggt hem"
LÄS OCKSÅ: Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan