Världens näst största livsmedelskedja, Carrefour, ger nu utvalda svenska livsmedelsföretag möjlighet att presentera sina produkter för den franske jättens inköpare. Detta i samband med att svenska Exportrådet i november arrangerar en inköpsmässa för svenska livsmedelsföretag på Carrefours huvudkontor i Paris.
Carrefour vänder sig enligt Exportrådet till svenska företag oavsett storlek. Företagen bör dock ha ”god volymkapacitet och vara etablerade i Frankrike eller ha för avsikt att etablera sig där”.
Carrefour letar efter produkter och varumärken som skapar mervärde och differentierar företagets utbud. Produkterna ska också förknippas med Sverigebilden i Frankrike, menar man.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.