Från och med i mitten av oktober tillträder Marika Wärff (bilden, foto: Sveriges Djurbönder) som ny vd i organisationen Sveriges Djurbönder som har drygt 16 200 medlemmar. Hon har fått uppdraget att stärka de Svenska köttproducenternas konkurrenskraft.
”Stämman beslöt i mars att satsa offensivt. Målet är att stärka svensk köttproduktion och våra medlemmars möjligheter på en allt tuffare marknad”, säger Otto Ramel, ordförande i Sveriges Djurbönder.
Marika Wärff är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring, och kommer närmast från Lantmännen/Doggy där hon varit affärsområdeschef för den nordiska dagligvaruhandeln de senaste fem åren.
”För mig som kommer direkt från ett annat bondeägt företag, Lantmännen, är medlemsnyttan a och o. Det är ju hela idén med föreningen. Jag hoppas också att mina kunskaper om dagligvaruhandeln kan komma bönderna till del”, säger hon.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.