I Tyskland har försäljningen av ekologiska produkter ökat kraftigt under årets första sex månader. Omsättningen ökade med nästan tio procent och de ekologiska alternativen utgör nu 3,3 procent av den totala dagligvaruhandeln.
Detta enligt färska siffror från Nielsen Company som norska Dagligvarehandelen tagit del av.
En del av ökningen förklaras med att lågrprisbutikerna har breddat sitt ekologiska sortiment betydligt. Cirka en tredjedel av de ekologiska produkterna säljs nu av butiker inom detta segment.
– Eko-segmentet har blivit ett konkurrensmedel. Erbjuds ekologiska produkter så säljs de också, säger experten på eko-marknaden hos Nielsen, Brigitte Arndt-Rausch i en kommentar.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.