SLU97
SLU säger upp avtal med konsultbyrå som inte lyckats dra in miljoner till prestigefull världskongress
Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har betalat runt 630 000 kronor till konsultbolaget Brand Arena Nordic Group Agency AB i Stockholm, av SLU även kallat BANG, för att enligt uppgift dra in miljonbelopp från partners som IKEA och SCA till den stora prestigefulla världskongressen IUFRO för skogsforskning nästa år på Stockholmsmässan. Men enligt myndigheten har konsultbyrån misslyckats kapitalt – och varit en ren förlust för skattebetalarna.
– BANG har inte lyckats kontraktera några partners, säger Henrik Leffler som är jurist på SLU.
– De har begått misstag och misslyckats på olika sätt.
SLU är nästa år lokal arrangör för världskongressen IUFRO som hålls var fjärde till femte år och är så prestigefull att länder tävlar om att få arrangera den. Senaste gången Sverige var arrangör var år 1929.
För att få in pengar till världskonferensen från olika partners och sponsorer ingick SLU i november år 2021, efter sedvanlig upphandling, ett avtal med Brand Arena Nordic Group Agency.
Enligt SLU skulle 5.5 miljoner kronor ha kommit in till kongresskassan senast andra kvartalet i år. Men man har alltså inte sett till ett öre.
SLU har nu sagt upp avtalet med bolaget.
– Det har ackumulerats så stora avtalsbrott att vi anser att det finns grund för uppsägning, säger Henrik Leffler.
Bland annat så här skriver SLU förra månaden i ett mejl till Brand Arena Nordic Group Agency (som alltså SLU kallar för BANG /red) gällande uppsägningen av avtalet:
”Skälen till uppsägningen är flera, bland annat bristande professionalism i kontakten med potentiella kunder, utebliven leverans mot överenskomna säljmål, återkommande brister i kvalitet och ...
Läs vidare på FoodMonitor Plus
HÅKAN FRISELL
I nästa artikel: Konsultbyrå svarar på kritik från SLU:s i samband med uppsägning av avtal – hotar med skadestånd
Bilden till vänster. Foto: FoodMonitor. Bilden till höger. Foto: Mark Harris, SLU.