Portfolio

Försenad analys på Arlanda – dyr svampsändning gick förlorad
En sändning med 100 kilo färska toppmurklor från Turkiet gick förlorad efter att Livsmedelsverket inte haft provsvar klart i tid. Importören BjörnMat International AB i Hagfors kräver nu ersättning för svampen samt förvaringskostnader – totalt över 4 800 euro.
Livsmedelsverket medger brister i hanteringen. I ett mejl den 16 april skriver deras officiella veterinär:
”Vi beklagar verkligen detta. Vi kontaktade Eurofins i måndags och efterlyste provsvar. … Eurofins bekräftade att de kunde utföra en IL-analys vilket inte har utförts.”
Sändningen anlände till Arlanda den 8 april. Provet togs samma dag och skickades vidare till Eurofins. Men i stället för att analyseras i Sverige, som tidigare, skickades det enligt uppgift till Tyskland – något som importören ifrågasätter.
”Av någon anledning ska provet ha skickats till Tyskland för analys???? Varför? Analys har tidigare gjorts i Sverige”, skriver vd Thore Björn i sin skadeståndsbegäran till Livsmedelsverket den 23 april.
När provsvaret slutligen kom in den 16 april, hade svampen stått på Arlanda i över en vecka. Enligt företaget var det då för sent.
”Kunden avbokade svampen eftersom den aldrig blev klar. Färska Toppmurklor är den dyraste svampen och vi kräver ersättning för kostnaden för Toppmurklorna Euro 4 800 plus kostnader på Arlanda”, skriver Thore Björn.
Företaget har också uttryckt skarp kritik i den mejlväxling som förts under dagarna efter importen. Den 14 april skrev representanten Barbro Jonasson:
”Vi beställde en IL-analys till dubbla kostnaden och vi har fortfarande inte sett att sändningen är godkänd ☹. Tyvärr kommer vi antagligen att få slänga svampen, värd 54 000 (+ omkostnader), eftersom ingen kund vill ha färsk svamp som stått över 1 vecka.”
Två dagar senare, när svaret fortfarande uteblivit, mejlade hon igen:
”Vem kommer att vara ansvarig för att hela denna svampsändning kommer att gå förlorad? Vänligen meddela detta och vilket försäkringsbolag som skall kontaktas.”
Livsmedelsverket har begärt att BjörnMat inkommer med dokumentation om när svampen blev osäljbar, om den har kasserats, samt eventuella besked från försäkringsbolaget.
Myndigheten påpekar också att det är upp till importören att visa att en skada uppstått och att Livsmedelsverket varit oaktsamt. Om det inte sker kan ersättningen utebli eller reduceras.
BjörnMat har tills idag den 20 maj på sig att lämna in svar.
/FoodMonitor
Denna artikel har skrivits med hjälp av AI. Bilden: den verksamhet BjörnMat har i Karlstad. Foto: FoodMonitor.