Portfolio

Oatly är fortfarande ett uselt företag
KOMMENTAREN Är livsmedelsföretaget och förlustmaskinen Oatly AB i Malmö numer bättre skött och tar ansvar? Nej, inte ur vårt perspektiv. Det såg vi när Oatly i dagarna försökte få oss att skriva om en havredryck som är specialanpassad för helautomatiska kaffemaskiner.
Det gjorde oss förvånade då vi haft en konflikt med bolaget för några år sedan när de struntat i att betala en faktura för en löpande prenumeration på 1 189 kronor som de beställt – det var kostnaden för ett år.
Vi undrade därför nu om de inte borde göra rätt för sig.
”Som ny på företaget blir jag genuint ledsen att höra att det finns ett sådant rykte från förr... Kan ha att göra med att lite för många unga sprang på lite för många bollar, när allt var som galnast. Nu är det nya tider och vi bygger bolaget på ett mer hållbart sätt. Så, vill du skicka mig denna faktura så lovar jag att den blir betald. Och - ber så hemskt mycket om ursäkt också! Inte OK beteende från vår sida att missa en betalning”, skriver Karin Tangstedt som är Head of Communications, Nordics på Oatly och anger att hennes pronomen är (she/her).
Men Karin Tangstedt tycks sedan ha hittat ett sätt att komma undan – den aktuella fakturan är inte längre giltig då det gått för lång tid.
Hon erbjuder istället en symbolisk summa med värdecheckar.
Det tackar vi nej till.
Karin Tangstedts och Oatlys agerande är helt konsekvent med hur bolaget tidigare betett sig. Trots de fagra orden, som nu alltså inkluderade en ursäkt och därmed medgivande av fel, gör man inte rätt för sig.
Men det är inget ett oseriöst företag heller förväntas att göra.
/FoodMonitor