Förra året hade dansk-svenska Arla-koncernen en omsättningsökning på 20 procent på den norska marknaden. Nu satsar man fortsatt framåt i landet, bland annat genom att lansera nya produkter. Detta enligt danska tidningen Landbrugsavisen.
Enligt tidningen är Norge en av Arlas största tilväxtmarknader, inte minst på grund av norrmännens goda vilja att betala bra för mejeriprodukter.
Arla, som är den näst största mejerikoncernen i Europa, endast slagen av franska Lactalis, har i form av Arla Foods AS egen filial, hemsida och runt 22 medarbetare i Oslo. Omsättningen låg förra året på cirka 287 miljoner NOK, att jämföras med 235 miljoner året innan.
– Vi har så mycket på gång att vi helt slutat med två –och treårsplaner. Vi får ändå bara skriva om dem, säger Lars Eggers, administrativ direktör för norska Arla Foods, till Landbrugsavisen.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.