Ägarbolaget Orkla har beslutat att slå samman Abba Seafood och Procordia. Därigenom bildas ett av Sveriges största matföretag. Anledningen är enligt uppgift att stärka konkurrenskraften för de sammanslagna bolagens varumärken.
– Genom att kombinera det bästa av Abba Seafood och Procordia skapar vi ett nytt företag, som kommer att stärka konkurrenskraften ytterligare för våra kända svenska varumärken inom mat, säger Atle Vidar Johansen, vd för Orkla Foods Nordic.
Enligt Orkla kommer det nya bolaget att ha en omsättning på ungefär 4.5 miljarder kronor och ha över 1 300 anställda. Bolagsbildningen ska vara klar den 2 april. Vd blir Patrik Andersson som i dag är vd för Procordia. Huvudkontoret ska ligga i Eslöv där Procordia i dag har sitt huvudkontor.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta (källa: Orkla): Abba Seafoods mest kända varumärken är Abba, Kalles, Grebbestads och Ejderns. Procordia har starka varumärken som Felix, BOB, Ekströms, Önos, Risifrutti, Grandiosa, Fun Light, Liva, Den Gamla Fabrik, Paulúns och Jokk.
Abba Seafood och Procordia har ägts av Orkla sedan 1995.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.