mustPåskmusten
fortsätter öka
På fem år har konsumtionen av påskmust mer än fördubblats - från drygt 4,5 miljoner liter till närmare 10 miljoner liter per år. Det meddelar Carlsberg Sverige som redan har slut på lagret inför påsken och tror på ett nytt försäljningsrekord.
Under ett år dricker svenskarna drygt 40 miljoner liter must. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är påskmusten som ökar mest. Carlsberg Sverige är marknadsledare med Apotekarnes påskmust som står för cirka 55 procent av den totala påskmustförsäljningen.
– Påskmusten har blivit allt mer populär. Det beror på det ökande intresset för högtider och traditioner. Vi har under en tid sett en trend där både julöl, julmust och påskmust har ökat i försäljning, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
En nyligen genomförd undersökning av SSI (Survey Sampling International) visar också att 54 procent av svenskarna helst dricker påskmust under påsken medan nästan var fjärde föredrar öl, 6 procent mineralvatten. Bara drygt 2 procent anser att snaps är den viktigaste påskdrycken.
/FoodMonitor