Hamburgerkedjan Max har sedan mars 2013 haft bössor på sina restauranger för att samla in pengar till de drabbade i krigets Syrien. För varje krona som gästerna bidragit med har Max matchat motsvarande summa. Nu har den totala insamlingen passerat en miljon kronor, meddelar man.
– Det känns verkligen bra att vi tillsammans med våra gäster kan göra en insats för de drabbade i katastrofområden, säger Richard Bergfors, VD på Max.
Totalt har 625 000kr samlats in genom bössor på restaurangerna, som efter Max matchning resulterat i 1 250 000kr. Max fortsätter nu sin dubblering av varje skänkt krona, där de insamlade pengarna kommer att stödja SOS Barnbyars arbete i Filippinerna.
– Att ha en samarbetspartner som Max gör stor skillnad i det arbete vi kan göra på plats i Syrien och Filippinerna - två länder i behov av akut hjälp och stöd, säger Pia Watkinson, chef för företagssamarbeten på SOS Barnbyar
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.