Hamburgerkedjan Max har under en längre tid sökt en partner som kan utmana på den svenska kaffemarknaden. Nu startar man samarbete med amerikanska Seattle´s Best Coffee.
Max gör därmed om hela sitt kaffesortiment tillsammans med amerikanska Seattle’s Best Coffee, som ägs av Starbucks. I dagarna introduceras latte, cappuccino, espresso och bryggkaffe från USA:s ledande kaffeleverantör på menyn hos Max. Hela kaffesortimentet är också Fairtrade-certifierat.
– Vi svenskar älskar den amerikanska kaffekulturen med ett rikt utbud av produkter. Seattle´s Best Coffee har en något lägre syra och är hårdare rostat, vilket passar bra för produkter som blandas med mjölk. Med vårt nya sortiment kan vi erbjuda riktigt gott kaffe som jag personligen tycker mäter sig med de ledande kaffekedjorna, säger Jonas Mårtensson, chefskock på Max.
Samarbetet med Max är det amerikanska företagets största satsning i Europa. I samband med det nya kaffet utökar Max även desserterna.
– I dagsläget ses vi mest som en hamburgerkedja där kaffet blir ett komplement efter måltiden, men med detta koncept är jag övertygad om att en ny målgrupp kan hitta till oss, kommenterar Jonas Mårtensson.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.