Livsmedelsföretagen:
4 av 10 väljer ekologiskt
Fler än 4 av 10 konsumenter väljer ekologisk mat. Detta enligt en undersökning som branschorganisationen Livsmedelsföretagen beställt av konsultbolaget Demoskop.
– Ekologiskt hör till de varor där efterfrågan ökar mest hos våra producenter, och det gäller alla från stora mejerier till småbagerier, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist.
– Efter bland annat hästköttskandalen tror jag att kunderna har blivit medvetna om att det klokaste inte alltid är att jaga den billigaste varan.
Enligt undersökningen vinner även konventionella Svenska livsmedel över utländska ekologiska.
”I undersökningen ställdes också frågan vilket man väljer om man måste välja mellan ett ekologiskt livsmedel som är importerat till Sverige, och ett konventionellt producerat livsmedel som har svenskt ursprung där priset är detsamma. Här väljer de allra flesta, två av tre, att köpa det svenska alternativet. De som bor på landsbygden är klart mer benägna än storstadsborna att välja svenska konventionella livsmedel framför importerade ekologiska”, skriver Livsmedelsföretagen i en kommentar.
/FoodMonitor