suIMG 0297
Franchisetagare ville inte betala övertidsersättning – hittade på anställda
En av snabbmatjätten Subway:s franchisetagare i Washington ville absolut inte ge sin personal övertidsersättning. Därför användes påhittade anställda i bokföringen. Det påstår en tidigare anställd i en stämning mot bolaget som i dagarna lämnats in till en federal domstol i USA. Det rapporterar The Huffington Post.
Stämningen lämnades in av Erwin Zambrano Moya som tidigare arbetat på bolagets restaurang i Washington. Enligt honom såg franchisetagaren till att han och hans kollegor aldrig registrerades för mer än 40 timmars arbetstid i sträck per vecka.
Detta trots att Erwin Zambrano Moya i genomsnitt arbetade 70 timmar per vecka. Därigenom slapp franchisetagaren betala ersättning för övertid.
För att dölja den stora volymen extra timmar per vecka hittade ägaren på anställda i bokföringen. Erwin Zambrano Moya fick en del av betalningen under sitt eget namn och resten under ett annat. Det hände enligt uppgift även att han lades till som anställd hos en annan av Subway:s restauranger och fick betalt därifrån.
Och inte nog med detta. Erwin Zambrano Moya hävdar att han hade en lön på 7.25 dollar per timme. Den lagstadgade minimilönen är på 8.25 dollar per timme.
Erwin Zambrano Moya slutade sin anställning på den aktuella restaurangen i juni. Då hade han arbetat där i två år. Som en sista förolämpning fick han enligt uppgift inte betalt för de sista 45 timmarna han arbetade.
Eftersom det är flera anställda som kan ha drabbats av franschisetagarens kreativa bokföringsmetoder så har Erwin Zambrano Moya i sin stämning föreslagit att ärendet ska hanteras av domstolen som en grupptalan. Enligt honom ”betalades de på samma sätt och under samma standardiserade anställningsförfaranden”.
Det har enligt The Huffington Post inte gått att nå Subway, som emellertid inte namnges i stämningen, för en kommentar.
/FoodMonitor