lkvargKvarg blev
årets dagligvara
Årets dagligvara är en utmärkelse för nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av analysföretaget Nielsen, DLF Sverige AB och Svensk dagligvaruhandel. I år kammade Lindahls kvarg hem segern. Den ökande efterfrågan på produkter med hög proteinhalt och låg andel fett tros vara en del av förklaringen.
Syftet med utmärkelsen Årets dagligvara är att framhäva de lanseringar som lyckats bäst under året. Fyra lanseringar nominerades till Årets dagligvara utifrån kriterier som lanseringens försäljning i värde, lanseringens marknadsandel, påverkan på hela kategorins tillväxt, distributionsutveckling samt juryns samlade bedömning.
Lindahls kvarg har snabbt uppnått en ansenlig marknadsandel och utvecklat mejerisegmentet, konstaterade man. Produkten möter proteintrenden och därmed konsumenternas efterfrågan på en produkt rik på protein men snål på fett, konstaterar man.
– Vi följer mattrender världen över och vi såg tidigt proteintrenden. Kvargen med sitt naturligt höga proteininnehåll och låga fetthalt, passade in i profilen. Den attraherar en ny kundgrupp och har blivit en är indrivare till mejerikylen och skapat trafik där, säger Per Johansson, VD Lindahls Mejeriprodukter.
Övriga nominerade var: Paulúns Granola (Orkla Foods), Wasa surdeg flerkorn (Barilla), Tulips pulled pork (Tulip Food company).
/FoodMonitor