Konsumenterna köper KRAV-märkt kött som aldrig förr. Men certifieringsorganisationen KRAV meddelar att man har svårt att hinna med att täcka efterfrågan. Det behövs fler KRAV-bönder.
– Aldrig förr har så många konsumenter tillsammans köpt så mycket KRAV-märkt mat. Vi vill att bönder i Sverige ska vara en del av den här växande marknaden, säger Johan Cejie, försäljningschef KRAV.
Svenskt Butikskött, som förmedlar det KRAV-märkta köttet, hoppas på att fler djurbönder är beredda att ställa om sin produktion.
– Nu finns det en jättechans för dem som vill ställa om. Produktionen av KRAV-certifierat kött måste öka rejält om vi ska ha en chans att möta efterfrågan. Konkret behöver vi 15 000 fler grisar, 10 000 fler lamm och får, samt ytterligare 7 500 KRAV-certifierade nötkreatur under de närmaste tre åren. Det innebär en ökning från idag med omkring 50 procent, säger Thomas Östlund, vd för Svenskt Butikskött, störst i Sverige på KRAV-märkt kött.
/FoodMonitor
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.