Butikskedjan Lidl har på sina Eridanous-produkter, som säljs även i Sverige, redigerat bort kors. Det får man nu stark kritik för. Detta enligt flera internationella medier.
”Jag är chockad över att se att Lidl-butiker som säljer grekiska produkter raderar en del av det grekiska landskapet och kulturen”, skriver en konsument enligt uppgift till mediebolaget RTL.
Den redigerade bilden används på flera produkter på Lidl.
Bolaget försvarar sig enligt uppgift med att man inte vill använda några religiösa symboler för att man inte vill exkludera någon tro.
Bilden: det är på de blå domerna som det egentligen finns kors på men som redigerats bort.
Frågan är, som en kritisk bedömare ställt, varför Lidl inte från redan början valde en bild som inte hade några kors?
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.