Tårttillverkaren Almondy i Torslanda har goda dagar. I april månad översteg bolagets försäljning för första gången 50 Mkr. Vd Marius Jerndahl är glad åt den kraftiga ökningen.
”Vi är väldigt stolta över detta rekord. 50 miljoner kronor i försäljning på en månad är faktiskt lika mycket som vi sålde för under hela år 2000”, säger han.
Almondy har enligt uppgift haft en ökning i försäljningen med genomsnitt 23 procent per år sedan starten år 2000.
Bolaget säljer sina tårtor i 41 länder världen över. Över 80 procent av produktionen går på export. Tyskland är den största enskilda marknaden.
I bageriet i Torslanda utanför Göteborg arbetar 100 anställda som bakar cirka 85 000 tårtor varje dag.
Just nu lanserar Almondy en ny mandeltårta med bitar av Toblerone, i 12 länder i Europa inklusive Sverige.
”Vi är mitt uppe i vår största lansering någonsin. Almondy Toblerone nådde första butikerna i månadsskiftet mars/april och vi har redan levererat över en halv miljon tårtor”, säger Marius Jerndahl.
Den ökande efterfrågan på bolagets produkter har gjort att Marius Jerndahl vågat utöka personalstyrkan.
”Hittills i år har vi anställt åtta personer i bageriet och två på försäljningssidan för att möta den ökande efterfrågan”, säger han.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.