Snabbmatskonkurrensen i Kina är knivskarp. Nu skruvar McDonald´s upp tempot. Fram till 2013 planerar bolaget ha öppnat ytterligare 700 restauranger i landet. Då är man uppe i totalt cirka 2 000 stycken.
Det betyder att McDonald´s kommer att öppna en ny restaurang i Kina så gott som varje dag.
Det är framför allt McDonald´s franchisekoncept som ska möjliggöra tillväxten. 75 procent av alla bolagets restauranger ägs idag av franchisetagare. Men bara sex av dessa finns i Kina.
Trots McDonald´s storslagna planer har bolaget hamnat rejält på efterkälken jämfört med snabbmatskonkurrenten KFC. KFC har cirka 3 200 butiker och restauranger i Kina.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.