McDonald´s var på väg att åka på en rejäl skattesmäll i Ryssland. Det ryska skatteverket ville nästan dubbla skatten för bolaget. Men nu har McDonald´s lyckats komma undan genom att övertyga de ryska myndigheterna att deras restauranger egentligen är stormarknader.
McDonald´s menar att bolaget har så många produkter som säljs i sina originalförpackningar att man är att liknas vid en återförsäljare snarare än en restaurang. Det har nu de ryska myndigheterna, till många branschanalytikers förvåning, gått med på.
Ryssland har tidigare även på andra sätt gynnat McDonald´s. För de två först etablerade restaurangerna i landet betalar bolaget en hyra på motsvarande 10 öre per kvadratmeter. Detta i centrala Moskva. Hyreskontrakten löper på 20 år.
Staden Moskva har gått till domstol för att försöka bryta kontrakten men misslyckats.
För närvarande driver McDonald´s 276 restauranger, eller nu rättare sagt stormarknader, runt om i Ryssland.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.