kDSC_0061_1
Bedragare utger sig åter för att vara Hallå konsument/Konsumentverket
Konsumentverket meddelar att man återigen fått samtal och mejl från personer som utsatts för bedrägeriförsök där någon utger sig för att ringa från Konsumentverket eller myndighetens vägledningstjänst Hallå konsument.
”Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat oss och vi ber dig aldrig att logga in med ditt bank-id. Vi betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder vårt namn för att vagga in konsumenter i en falsk trygghet”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
”Att bedragare använder Konsumentverkets eller Hallå konsuments namn är ett återkommande problem och vad som sägs i samtalen varierar. Enligt de konsumenter och företagare som drabbats har bedragaren antingen sagt att hen upptäckt ett obehörigt intrång på ett bankkonto eller att någon försökt lura konsumenten med ett telefonabonnemang. I ett fall har bedragaren ringt från ett nummer som liknar Hallå konsuments telefonnummer. För att få hjälp har konsumenten sedan uppmanats att logga in på sitt bank-id, något som Konsumentverket/Hallå konsument alltså aldrig gör.”
/FoodMonitor