juicerosabandetLäskjätte stödjer
Rosa Bandet
I oktober startar Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i Norden. Juicemärket Tropicana, som ägs av läskjätten PepsiCo, ger 1 krona per såld specialdesignad förpackning (bilden, foto: PepsiCo) med apelsinjuice till Rosa Bandet. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
 
”Det här är ett jätteviktigt initiativ för oss och vi hoppas kunna bidra, inte bara till ökad kunskap kring sjukdomen, men också med pengar till forskningen genom att sälja så många rosa förpackningar som möjligt”, säger Tone Glomnes, Commercial Manager, Tropicana.
 
Tropicana är det enda juicemärket som sponsrar Rosa Bandet. Bolaget räknar med att dra in 250 000 kronor till kampanjen. Pengarna kommer enligt Cancerfonden att användas till forskning, kunskapsspridning och opinionsarbete inom bröstcancerområdet. 
 
/FoodMonitor 
 
FoodMonitor-Fakta (källa PepsiCo):
Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet.
 
Kampanjen Rosa Bandet genomförs i år för nionde gången i rad. Sedan starten för nio år sedan har Cancerfonden – tillsammans med dessa – samlat in närmare dryga 307 miljoner kronor.