EU vill ha obligatorisk ursprungsmärkning
EU-parlamentets miljöutskott vill höja kraven på den livsmedelsinformation som konsumenterna har rätt till. Därför ligger det nu i EU ett förslag om obligatorisk ursprungsmärkning av livsmedel, bland annat mejeriprodukter och griskött. Det kan dock dröja upp till tre år innan detta implementeras, enligt Jordbruksaktuellt.
Läs mer …
FAO:
Minskat matsvinn
mättar världen
Varje år försvinner eller slängs omkring en tredjedel av all mat som produceras i världen, ungefär 1,3 miljarder ton enligt en studie från FAO.
Läs mer …
McDonald’s erbjuder
Facebook® Check-in Deals
Idag lanseras Facebook Check-in Deals i Sverige. Snabbmatsjätten McDonald´s kommer redan från början att ge sina 440 000 dagliga gäster erbjudanden i mobilen.
”För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige”, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på McDonald’s.
Läs mer …
Svenskt kött om Svensson får välja
I framtiden kan det bli svårare för konsumenterna att hitta svenskt kött i butikerna då prispressen tvingar många bönder att lägga ner sin produktion. Samtidigt visar en undersökning som YouGov genomfört att 7 av 10 svenska konsumenter föredrar att köpa kött som är producerat i Sverige. Detta meddelar organisationen Svenskt Kött.
Läs mer …
Allt fler megabränder kan bidra till klimatförändringen
Samtidigt som klimatförändringen kan bidra till att antalet så kallade ”megabränder” i världen ökar kan dessa bränder i sig vara en bidragande faktor till den globala uppvärmningen. FAO uppmanar världens länder att införa mer genomgripande strategier för skogsbrandsbekämpning och att förbättra övervakningen av koldioxidutsläpp från skogsbränder.
Läs mer …
Stark tillväxt för Rainforest Alliance
Miljöcertifieringsorganisationen Rainforest Alliance fortsätter att nå framgångar. Produktionen av Rainforest Alliance-certifierat kaffe ökade förra året med 31 procent, te med 53 procent, och kakao med hela 319 procent, jämfört med året innan.
Läs mer …
Bra alternativ
för småfolket
Semper lanserade varumärket Småfolk 2010. Produkterna är ekologiska och bär produktlöftet ”No Junk”, vilket betyder att de varken innehåller tillsatt socker, aromer eller konserveringsmedel. Konceptet har visat sig mycket lyckat.
Läs mer …
Pepsi´s sociala varuautomat
Läskedrycksjätten Pepsi har tagit fram en varuautomat från vilken det går att skicka videomeddelanden och presenter till vänner och bekanta. Bolaget vill att kunderna ska utöva ”random acts of refreshment”. Se videon här!
Läs mer …
Slakterierna motarbetar
slakt av vaccinerade grisar
Vaccinering av grisar kan ersätta den smärtsamma kirurgiska kastreringen. Grisbönderna och dagligvaruhandeln vill börja. Men de Svenska slakterierna sätter sig på tvären.
Läs mer …
Martin Olsson och
Servera bildar storbolag
Restauranggrossisterna Martin Olsson och Servera bildar gemensamt bolag. Christer Lind, idag vd för Servera, blir nu vd för det nya bolaget. Detta rapporterar Dagens Handel.
Läs mer …