Kronfågel öppnar jätteanläggning
Kycklingjätten Lantmännen Kronfågel har invigt utbyggnaden av sin jätteanläggning i Valla. Totalt väntas 41 miljoner kycklingar passera genom anläggningen varje år. Därigenom blir anläggningen Sveriges största och samtidigt Kronfågels enda (fotograf: Hanna Maxstad).
Exploderande vattenmeloner problem för Kinesiska bönder
I östra Kina har bönderna ett ovanligt problem – vattenmeloner som exploderar. Anledningen är att odlarna överdoserat med tillväxtmedlet forchlorfenuron. Se videon här!
Walmart investerar
i kinesisk e-handel
Walmart kommer att köpa en minoritetsandel i den kinesiska nätjätten Yihaodian som erbjuder 75.000 varugrupper online, huvudsakligen dagligvaror. Detta rapporterar Dagligvarehandelen.
Tidiga svenska gubbar
Jordgubbsodlaren och Gro bärs ordförande Calle Eriksson, tror att det redan inom ett par veckor kan finnas jordgubbar som inte odlats i växthus till salu i södra Sverige. "Just nu ser det väldigt bra ut. Vi kommer att få fram mycket jordgubbar redan innan midsommar", säger han till DN.
City Gross ger extra
”Griskrona” till bönderna
De Svenska grisbönderna lider av dålig lönsamhet. Men nu tar butikskedjan City Gross till ett nytt grepp för att vända trenden. Från och med idag betalar bolaget 1 kr extra per kilo färskt svenskt griskött direkt till grisbonden. Extrabetalningen kallar City Gross för "Griskronan". Se videon här!
Carlsberg är starkaste företagsvarumärket
Enligt undersökningen Svenska Näringslivets Beslutsfattare, som för 17:e året i rad mäter beslutsfattarnas syn på olika företag, är Carlsberg livsmedelsbranschens starkaste företagsvarumärke.
Oreo´s nya kaka avslöjad
Kakbolaget Oreo´s har i hemlighet tagit fram en ny kaka. Det rapporterar tv-kanalen ABC. Se videon här!
DO: Elev fick inte
servera iförd huvudduk
En kvinnlig elev på Stockholms hotell- och restaurangskola förbjöds av skolan att bära huvudduk på serveringslektionerna. Nu har diskrimineringsombudsmannen, DO, ingått en förlikning med Stockholms stad som ger kvinnan 40 000 kronor. Det skriver DO i ett pressmeddelande.
EU vill ha obligatorisk ursprungsmärkning
EU-parlamentets miljöutskott vill höja kraven på den livsmedelsinformation som konsumenterna har rätt till. Därför ligger det nu i EU ett förslag om obligatorisk ursprungsmärkning av livsmedel, bland annat mejeriprodukter och griskött. Det kan dock dröja upp till tre år innan detta implementeras, enligt Jordbruksaktuellt.
FAO:
Minskat matsvinn
mättar världen
Varje år försvinner eller slängs omkring en tredjedel av all mat som produceras i världen, ungefär 1,3 miljarder ton enligt en studie från FAO.
McDonald’s erbjuder
Facebook® Check-in Deals
Idag lanseras Facebook Check-in Deals i Sverige. Snabbmatsjätten McDonald´s kommer redan från början att ge sina 440 000 dagliga gäster erbjudanden i mobilen.
”För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige”, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på McDonald’s.
Svenskt kött om Svensson får välja
I framtiden kan det bli svårare för konsumenterna att hitta svenskt kött i butikerna då prispressen tvingar många bönder att lägga ner sin produktion. Samtidigt visar en undersökning som YouGov genomfört att 7 av 10 svenska konsumenter föredrar att köpa kött som är producerat i Sverige. Detta meddelar organisationen Svenskt Kött.
Allt fler megabränder kan bidra till klimatförändringen
Samtidigt som klimatförändringen kan bidra till att antalet så kallade ”megabränder” i världen ökar kan dessa bränder i sig vara en bidragande faktor till den globala uppvärmningen. FAO uppmanar världens länder att införa mer genomgripande strategier för skogsbrandsbekämpning och att förbättra övervakningen av koldioxidutsläpp från skogsbränder.
Stark tillväxt för Rainforest Alliance
Miljöcertifieringsorganisationen Rainforest Alliance fortsätter att nå framgångar. Produktionen av Rainforest Alliance-certifierat kaffe ökade förra året med 31 procent, te med 53 procent, och kakao med hela 319 procent, jämfört med året innan.
Bra alternativ
för småfolket
Semper lanserade varumärket Småfolk 2010. Produkterna är ekologiska och bär produktlöftet ”No Junk”, vilket betyder att de varken innehåller tillsatt socker, aromer eller konserveringsmedel. Konceptet har visat sig mycket lyckat.
Pepsi´s sociala varuautomat
Läskedrycksjätten Pepsi har tagit fram en varuautomat från vilken det går att skicka videomeddelanden och presenter till vänner och bekanta. Bolaget vill att kunderna ska utöva ”random acts of refreshment”. Se videon här!
Slakterierna motarbetar
slakt av vaccinerade grisar
Vaccinering av grisar kan ersätta den smärtsamma kirurgiska kastreringen. Grisbönderna och dagligvaruhandeln vill börja. Men de Svenska slakterierna sätter sig på tvären.
Martin Olsson och
Servera bildar storbolag
Restauranggrossisterna Martin Olsson och Servera bildar gemensamt bolag. Christer Lind, idag vd för Servera, blir nu vd för det nya bolaget. Detta rapporterar Dagens Handel.
Fiberrikt, sojabaserat mellanmål
Sedan tidigare finns varumärket Alpro som ett sojabaserat alternativ till yoghurt i butik. Nu lanseras ”Alpro® soya Yofu+fiber” som är berikad med fibrer från linfrön, bovete och majsflingor, meddelar Kung Markatta, som är distributör av Alpros produkter i Sverige.
Sida 427 av 447