Slavliknande förhållanden vid Spanska tomatodlingar
Avslöjandet tidigare denna månad om att spanska odlare använder det otillåtna bekämpningsmedlet Etefon i paprika fick flera svenska dagligvarukedjor att byta till Israelisk. Men gurkor och tomater från Spanien fortsätter att säljas som vanligt i butik. Nu kommer uppgifter om slavlika förhållanden vid odlingarna. Se videon här!
Frödinge Mejeri lanserar en ny generation småländska pajer till våren. Frödinge Vaniljdröm är en mördegspaj med vaniljkräm fylld med frukt eller bär, toppad med mördegssmulor och florsocker. Pajen är bäst att äta rumstempererad till fikat eller på picknicken, enligt företaget.
Choklad, rosor och slipsar i all ära, varför inte ge en gåva på Alla hjärtans dag som glädjer fler än din vän? En bikupa är en kärleksfull och annorlunda present som gör nytta i flera bemärkelser (foto: ActionAid).
Enligt svenska och danska kungahuset råder det delade meningar om var Bocuse d'Or Europe ska arrangeras 2014. Ministrar i de båda länderna är engagerade.
Enligt Polarbröd har intresset för frön i bröd ökat markant under den senaste tiden. Därför lanserar företaget nu ”Solfrö”, ett ljust bröd med hela frön. Brödet är färdigskivat och är strösslat med hela solrosfrön.
ActionAid: Matpriserna dyrare än någonsin – drabbar världens fattiga
Idag meddelar USA:s jordbruksdepartement att de amerikanska majs- och sojabönslagren är på väg mot de lägsta nivåerna på årtionden. Det leder till ännu högre matpriser och drabbar främst världens fattiga.
Motionskedjan Itrim finns idag på 30 ställen i Sverige och efterfrågan på företagets tjänster och produkter är stor från hela landet, meddelar man. För att möta detta startar Itrim nu en webbshop på www.itrim.se där man bl.a. tillhandahåller sitt eget sortiment av måltidsersättningar och en kokbok – Lätta recept med Handflatemetoden.
Enligt ett pressmeddelande har Ica ökat den centrala försäljningen av ekologiska varor med 5,2 procent under 2010 jämfört med 2009. Mejerivaror står för den största försäljningen.
Kaffekapselmaskinerna har på kort tid blivit storsäljare. Men allt fler konsumenter upptäcker att kaffet i kapslarna är svindyrt. Eva Gefvert Nordell, ägare och rostmästare vid Åre Kafferosteri, tror att allt fler konsumenter snart kommer att inse att det är samma kaffe som i butikshyllan men mycket dyrare. ”De ger en illusion av kvalitet. Vi tror att det blir bra bara för att det är en maskin”, säger hon.