Efter en lyckad lansering på utvalda Waitrosebutiker i London tidigare i år utökar nu Västerbottensost sin distribution till ytterligare dryga 90 butiker över hela Storbritannien. I Finland kommer osten från Burträsk Mejeri dessutom att gå att köpa på Kesko, en av Finlands största matkedjor.
FAO:s matsprisindex förblev i stort sett oförändrat sedan oktober. Index ligger nu på 215 punkter, vilket är 23 punkter eller tio procent under den hittills högsta nivån som noterades i februari 2011. Det är dock två punkter, eller en procent, lägre än i november förra året.
Nya siffror visar att bara hälften av servicehandelns handlare går med vinst. Att både löner och hyror stiger i rask takt sägs vara en betydande orsak. Detta rapporterar Dagens Handel.
Livsmedelsverket överväger att vidta åtgärder mot Landerstedts slakteri i Norberg. Anledningen är att myndigheten upptäckt att kondensvatten droppar ner från taket och förorenar kött. Myndigheten har varnat bolaget tidigare. Kondensvatten riskerar att föra med sig bland annat listeriasmitta.
Svenskarna har det för varmt i sina kylskåp. Äldre personer har det varmast. Det har Konsumentföreningen Stockholm kommit fram till i en ny undersökning bland 1 000 svenskar i åldrarna 18 – 84 år.
Etiketterna på Frooshs mango- och apelsinsmoothie utrustades med budskapet ”better than botox”. Detta skedde utan att företaget Allergan som äger varumärket Botox givit sitt medgivande. Därför meddelar Froosh Sverige AB att man nu korrigerar ett stort antal felaktiga etiketter som finns ute i butik.
Innovationsbolaget Ascenda Solutions AB i Lund har tagit fram en produkt, Fill-up, som minskar antalet tunga lyft i livsmedelsbutikerna och skapar nya annonsytor.
”Vi tror stenhårt på att den här produkten kan ersätta befintlig butiksinredning och bli en erkänd produkt. Den underlättar varuhanteringen för butikspersonalen och reducerar antalet tunga lyft”, säger Emelie Åström, vice-vd och delägare i Ascenda Solutions AB. (VIDEO)
Den japanska mjölkpulvertillverkaren Meiji Holdings Co. återkallar 300 000 burkar med modersmjölkersättning. Anledningen är att bolaget upptäckt att produkten innehåller radioaktivt cesium. Det rapporterar Bloomberg.